30 maart 2009

Naar voren!


“Without sales, it is very hard to sustain an ongoing business”

Michael Masterson



Ondanks dat de eerste tekenen van een licht herstel zich al lijken aan te dienen, brengen deze vroege zwaluwen nog lang geen zomer in verkopers land.


Daarom nu 8 tips om sterker dan ooit uit deze crisis naar voren te komen. 

 

1. Zorg voor teamspirit in het verkoopteam.


Een ongelukkige collega zal niet dat beetje extra doen.  Ze zijn niet bereid om een fris nieuw idee aan te dragen waardoor het hele team verder geholpen wordt. Ze zullen er niet toe bijdragen om de klant te laten terug komen. Het kan zelfs zover komen dat die ene collega de doelen van het hele team kan ondermijnen. 


Zorg daarom voor een fantastisch sfeer waarin een ieder op zijn of haar niveau het beste uit zich zelf kan halen en collega’s bereid zijn om voor elkaar door het vuur te gaan.


2. Zorg dat u in beeld blijft.


In wat rustiger tijden zoals nu gaan veel bedrijven er eens goed voor zitten om al hun toeleveranciers opnieuw te beoordelen. “Zitten we nog wel bij het juiste partij en betalen we niet teveel? Waar kunnen we nog meer offertes aanvragen?”


Nu kunt u dat proces niet tegenhouden. Maar u kunt er wel alles aan doen om in beeld te blijven bij uw klanten en hen te blijven overtuigen dat zij de enig juiste keuze hebben gemaakt door voor u te kiezen.


3. Wees trots en gepassioneerd.


Weet waar je voor staat met je bedrijf en wat jouw producten of diensten voor uw klanten betekenen. Gepaste trots straalt zelfverzekerdheid en enthousiasme uit. En dat veroorzaakt vertrouwen en positieve gevoelens bij je klanten. 


Daardoor zullen zij beter over jou en jouw bedrijf gaan denken en eerder bij jou bestellen  dan bij de concurrent die alleen maar loopt te klagen. 


Vergeet niet dat enthousiasme zo besmettelijk is als de griep.


4. Je wilt niet winnen op de prijs.


Ik weet niet goed meer waar ik het heb gelezen. Maar het blijft voor mij een geweldige zin.


“Als het enige onderscheid is dat wij kunnen leveren de prijs is, dan is er altijd iemand te vinden die bereid is om het nog goedkoper aan te bieden dan wij.”


En als de prijs het enige is waarin jouw bedrijf zich in kan onderscheiden, wordt het dan niet eens tijd om daar verandering in aan te brengen?


5. Weet wat jullie sterke punten zijn en waar in het bedrijf zich onderscheid 


Juist nu is het goed om eens met het hele team om tafel te gaan zitten en met elkaar eens heel kritisch te gaan kijken waarin het bedrijf waarin je met elkaar werkt zich onderscheid van de concurrenten. 


Wat doen jullie wel en andere bedrijven niet, of in jullie ogen niet  voldoende. Maar is dat echt wel zo anders? En als dat wel zo is, weten je  klanten dat wel? Wat zijn de voordelen voor onze klanten om met ons zaken te doen?


6. Investeer contrair in marketing.


Het blijft voor mij een vreemde gewaarwording. Wanneer het met veel bedrijven goed gaat dan is het marketingbudget navenant hoog. Maar als het even tegen zit dan wordt vaak als eerste dat budget als een gek weer terug geschroefd. 


In mijn ogen is dat precies de wereld op zijn kop. Wanneer het u voor de wind gaat dan is er niet zoveel reden om veel reclame te maken. U kunt dan een mooi spaarpotje aanleggen voor minder mooie tijden zodat u juist dan eens lekker alle registers open kunt zetten.


Zoals ik in punt 2 al eerder aangaf, blijf juist nu in beeld!


7. Geef spraakmakende service.


De snelste en goedkoopste reclame die er maar is zijn tevreden klanten die heel de wereld vertellen over uw geweldige prestaties en buitengewone service. Geef uw klanten daarom een positieve ervaring met uw bedrijf die ze gewoonweg met anderen moeten delen. Maar als het goed is deed u dat ook al voor de crisis.

 

8. Blijf positief.


Je hebt er werkelijk niets aan om mee te gaan in de algemene malaise. Ok, het zit misschien nu even tegen. Maar wanneer je nu besluit om er alles aan te doen om er alsnog een mooi jaar van te maken dan zal een positieve houding je daar zeker bij helpen.



Maurice Smit

Verkoop je rijk.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten