23 maart 2009

boekenmarkt en rommelmarkt voor het goede doel.

Afgelopen weekend was er een boekenmarkt en een rommelmarkt voor de beide kerken in ons dorp.

Nu wil het geval dat ik een enorme liefhebber ben van boeken. U kunt zich voorstellen dat ik er dan ook erg naar uit keek om de boekenmarkt te gaan bezoeken.

De ruimte stond vol met tafels en een lang rij dubbelzijdige boekenrekken met daarin heel veel boeken. Veel oude boeken en weinig nieuws. Na binnenkomst was het mij vrijwel direct duidelijk. "Dit wordt niets!"

De prijzen stonden keurig voorin de boeken vermeld. Maar de prijzen waren in mijn ogen veel te hoog! Er was gekozen voor prijzen die vergelijkbaar zijn met die van een tweedehands boekenwinkel. Door daar voor te kiezen loop je echt omzet mis.

Ik had een budget van honderd euro op zak om mij lekker uit te leven. Maar ze zijn in mijn zak gebleven. Wanneer ik een tweedehands boekenwinkel binnen ga dan verwacht ik een bepaals prijsnivo. En dat verwachtingspatroon ligt lager bij een boekenmarkt voor de kerk of welke vereniging dan ook.

Naast boeken lagen er ook wat spelletjes en een plastic bouwpakket van de Bismarck. Het werd mij vrij duidelijk hoe de prijzen waren vastgesteld toen ik het volgende gesprek opving van een van de organisatoren. "Er werd net € 2,-- geboden voor dat bouwpakket. Maar als je op het internet kijkt dan weet je dat die veel meer waard is."

Dat kan wel zo wezen, maar als ik op het internet op zoek ga naar een dergelijk model dan ben ik vrijwel zeker bereid om meer te betalen dan dat ik spontaan ergens tegen aan loop en denk, "goh, leuk ding. Laat ik eens kijken of het een leuk prijsje heeft, dan neem ik het mee."

Je kan natuurlijk nee zeggen tegen de bieder of een betere prijs bedingen. Maar het feit was wel dat de koper geen geld uit zijn zak in de kassa van de kerk heeft gestort. En daar was het toch om te doen!

Op boekenmarkten en rommelmarkten loont het om je prijzen niet al te hoog in te zetten.

Natuurlijk kan je er op gokken dat precies de juiste koper binnen loopt voor dat specifieke boek.

Maar mijn voorkeur zou toch echt uitgaan naar lagere prijzen zodat aan het einde van de markt de hele voorraad weg is en de kas gevuld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten