Gisteren was het weer zover. Yilgor, Bas , Esmiralda, Mickel, Dion, Hans en Marinel mochten hun verkoop kunsten ten toon spreiden in de grootste kleding winkel van Zuid-Holland, Hans van Dijk.
Onze Bas ging weer als gewoonlijk tekeer. Hij volgde de lessen van zijn leermeester Egbert Hennen weer helemaal op. Aantallen, aantallen en nog eens aantallen. Daar draait het om volgens Egbert.
De directeur ,Hans van Dijk zelf; die onze topverkopers tevergeefs een aantal gouden tips trachtte mee te geven, sloeg de spijker op de kop bij zijn beoordeling van deze tactiek. “Als je teveel wilt scoren dan gaat dat ten kosten van iets anders.”
Natuurlijk is het belangrijk, wanneer je er op uit bent om veel te verkopen, dat je een grote groep klanten weet te bereiken en aan te spreken. Maar het is absoluut niet zo dat het daarbij alleen maar om aantallen draait. Het gaat er om wat die aantallen voor je doen.
Dat Bas wellicht een flink aantal mensen door zijn alles of niets houding een vervelende winkelervaring heeft bezorgd, dat kwam denk ik niet bij hem op.
Aantallen zijn belangrijk in het opbouwen van een succesvolle zaak. Maar de klanten het vertrouwen geven dat ze bij jou in goede handen zijn, nu en in de toekomst, is in mijn ogen van een nog veel groter belang.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten