26 januari 2009

LUISTEREN!!

Het is eigenlijk van de gekke. Er wordt zo nu en dan door vertegenwoordigers heel erg slecht geluisterd. De klant geeft heel duidelijk aan wat hij wil maar de vertegenwoordiger is zo op gefocust op het vertellen van zijn eigen verhaal,  dat de wens van de klant niet wordt ingewilligd. En dat kost omzet.


Christo heeft een een eigen reclamebureau. Laatst was ik bij hem toen hij werd gebeld door een vertegenwoordiger van een krant om te praten over het plaatsen van advertenties.


Nu is niet elke krant even interessant om direct je advertentie in te plaatsen en niet elk bedrijf past bij elke krant. Dus om te weten of een krant interessant is voor adverteerders zal een goed reclamebureau natuurlijk eerst het een en ander willen weten over die krant. 


Naast oplage, verspreidingsgebied en doelgroep, zal je toch ook willen weten hoe die krant er uitziet. Het is dan ook logisch dat Christo eerst de krant een keer in zijn handen wil hebben voordat hij een advertentie in die krant zal plaatsen voor zijn klant. En dat heeft hij ook aan de terugbellende vertegenwoordiger gevraagd. “Stuur mij eerst een krant”.


Maar geloof het of niet, nadat Christo had gevraagd een krantje op te sturen belde de vertegenwoordiger die bewuste dag al voor de derde keer terug. Maar nog steeds geen krant!


Wel allerlei mooie verhalen over mogelijkheden, meedenken en wat niet meer. Maar gewoon luisteren naar wat de klant vraagt? Ik dacht het niet.


Het is toch ongelofelijk? Hoe makkelijk is het om je toekomstige klant tevreden te laten zijn? 


Moet je wel naar je klanten willen luisteren natuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten