19 februari 2009

Busje met naam

Uit steeds meer onderzoek blijkt dat klakkeloos je merk of bedrijfsnaam ergens opplakken helemaal niet zo effectief is als wij denken.

Noemt u bijvoorbeeld nu eens een paar merknamen die u zich nog kunt herinneren uit de James Bond film "Die another day". Natuurlijk denkt u direct aan Austin Martin en wellicht ook nog aan Martini.

Maar hoeveel andere merken kent u uit die film? Wist u bijvoorbeeld dat Louis Viton en Sony Ericsson beide vrij opzichtig te zien zijn geweest in die film? De kans is klein. En toch hebben beide bedrijven enorme bedragen neergelegd om in die film hun producten zichtbaar te maken en zo u er toe te verleiden om te gaan kopen.

De reden waarom u ze niet herkend is omdat James Bond ze, in onze ogen, zonder emotie gebruikt. De Martini, "shaken not stirred" en de oogverblindende Austin met alle gadgets zijn cool! James Bond in zijn coole auto staat voor mooie vrouwen, snelheid, avontuur, spanning en sensatie. Meer emoties zijn bijna niet mogelijk.

Overigens heeft de nieuwe 007 geen voorkeur meer voor zijn Martini.

Nu bent u vandaag wellicht met de auto op pad geweest. De kans is groot dat u tijdens die rit heel wat busjes van diverse bedrijven bent tegengekomen. Hoeveel namen weet u nu nog op te noemen van die bedrijven? Juist. Misschien ....... 1?De kans is groter dat dat er nul zijn.

En wat denkt u dat dat laten beplakken van dat busje heeft gekost?

Maar dat busje dat zich vanmiddag zomaar voor uw auto gooide, heeft u toen wellicht even de naam opgeschreven om u zelf te herinneren om in de toekomst als het nodig is nooit zaken te doen met het bedrijf waarvan de naam achter op dat busje stond?

De naam "Mos Grondwatertechniek" zei mij tot vanmiddag helemaal niets.

Maar na gesneden te zijn door een klein vrachtwagentje van dit bedrijf tijdens een drukke avondspits zat deze naam ineens in mijn geheugen gegrift. Emoties aan mijn kant heeft dat mogelijk gemaakt. Na mijn eerste schrikreactie kwam er een heel arsenaal aan emoties los die niet allemaal even aardig waren.

Nu is het natuurlijk helemaal niet mijn bedoeling om bedrijfsauto's aan te sporen om maar asociaal te gaan rijden zodat mensen de bedrijfsnaam op de bus gaan onthouden. Integendeel.

Maar als u er op uit bent om uw reclame budget zo effectief mogelijk te gebruiken, gaat u dan op zoek naar plaatsen waar uw producten of diensten op een positieve manier met een prettige emotie gekoppeld kunnen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten