15 februari 2009

Multimedia is niet altijd makkelijk

Steeds meer bedrijven zijn zich er van bewust dat het niet langer voldoende is om alleen maar een folder of een website de lucht in te gooien en te wachten op de orders.

Het is belangrijk om de verschillende media waar een bedrijf gebruik van maakt goed op elkaar af te stemmen.

Afgelopene week kreeg ik een fraaie brochure in mijn handen van een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het maken van beurs stands en diverse bedrijfspresentatie mogelijkheden voor binnen en buiten gebruik. En dan moet je denken aan banners, presentatie wanden, tenten, e.t.c.

Nu heb ik een goed adres voor het maken van banners waar ik niet snel afscheid van zal nemen. Maar omdat ik graag op de hoogte ben van de laatste mogelijkheden op het gebied van presentatie ontvang ik graag dergelijke reclame uitingen. En als ik iets zie wat mij aanstaat dan zal ik zeker te verleiden zijn tot een nieuwe aanschaf.

De folder staat vol met mooie plaatjes, mooie referenties en verhalen en ziet er in zijn geheel zeer verzorgd uit. “Niets mis mee”, zou je denken.

Op diverse pagina’s werd ik aangespoord om de maar liefst 40 pagina dikke uitgebreide catalogus aan te vragen. En dat wilde ik wel. Maar eenmaal op de site was in geen velden of wegen de 40 pagina dikke catalogus te vinden.

Ik kon wel gratis bellen of een mailtje sturen maar dat was niet wat ik zocht. Wel kon ik aangeven in een keuze menu in welk onderwerp ik interesse had en dan zou men naar mijn idee een deel catalogus opsturen. Nou kan het best zijn dat het bedrijf op deze manier er achter wil komen waar mijn interesse ligt en vervolgens alsnog de uitgebreide catalogus toestuurt. Maar dat kan ik niet opmaken uit de tekst op het scherm.

Het kan zijn dat ik er helemaal overheen heb gekeken. Maar het is mij ook niet makkelijk gemaakt om direct op de home page van de website direct de catalogus te bestellen.

In de folder is ook een voorbedrukt fax blad bijgevoegd. Maar ook daar geen enkele verwijzing naar mijn nu al bijna legendarische “ 40 pagina dikke uitgebreide catalogus”.

De folder is mij ongevraagd toegestuurd en ik ben er zeker van dat dat gebeurd is om mij te verleiden tot het nemen van een actie. Dat heeft absoluut gewerkt.

Ik behoor absoluut tot de doelgroep waar dit bedrijf zich tot richt en ik was in voor actie. Maar mijn behoefte tot het nemen van actie werd al snel in de kiem gesmoord door alle verwarring die ik tegen kwam.

De mooie folder waar veel tijd, aandacht en moeite aan besteed is ligt nu in mijn archief. Zo noem ik mijn oud papier bak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten