Ik blijf mij er over verbazen.
Twee weken gelden was ik deelnemer aan de Nationale Marketing dag in Nieuwegein. Een bijzonder leuke dag met veel afwisselende sprekers en onderwerpen. Tussen de verschillende seminars door en gedurende de pauze was het voor de deelnemers mogelijk om een aantal stands te bezoeken in de beurshal.
Misschien ben ik wel een beetje fanatiek, maar ik blijf mij verbazen over hoe standpersoneel om gaat met hun dure vierkante meters.
Kijk, dat je tussen de middag iets wilt eten omdat je anders om komt van de honger, dat kan ik mij voorstellen. Maar dat je dat doet tijdens de pauze van de mensen die de seminars volgen vind ik echt ongelofelijk.
Het programma is bekend en de tijdstippen van de pauzes idem dito.
Zorg er dan voor dat je helemaal klaar staat om in die pauze iedereen te woord te kunnen staan en jouw product onder de aandacht te brengen. En geloof me, dat gaat echt veel beter zonder een mond vol brood.
Heb jij nog tips hoe het meeste uit een beurs halen?
BeantwoordenVerwijderenEen stappenplan o.i.d.??
Hallo Leonard,
BeantwoordenVerwijderenEen hele goede vraag.
1. Allereerts is het heel belangrijk vooraf te weten wat je wilt bereiken met je beursdeelname.
Is dat alleen maar exposure van je bedrijf of heb je een heel duidelijk doel? Des te beter je dat vooraf voor ogen hebt hoe effectiever je jouw beursdeelname kan voorbereiden.
2. Nodig mensen die je graag zou spreken vooraf aan de beurs uit voor een bezoek aan je stand. Dan weten ze dat je er bent en het zou helemaal mooi zijn als je ze vooraf een plattegrond kan sturen met daarop duidelijk aangegegeven waar je precies staat met je stand.
En als ze jouw stand bezoeken dan is het altijd leuk om geheel onaangekondigd een verrassing voor ze klaar te hebben staan.
3. Eenmaal op de beurs is het altijd aan te raden een actieve houding te hebben. Ga dus niet zitten in je stand. Eten en telefoneren doe je er ook niet.
4. Omdat je vaak meerdere mensen tegelijk op of langs je stand hebt lopen die je zou willen spreken, is de verleiding groot om tijdens een gesprek met iemand op je stand ook het verkeer langs je stand in de gaten te houden. Pas daar voor op! Niets zo vervelend voor een klant om te horen 'sorry, ik moet even iemand gedag zeggen". Daar zet je die ander echt mee weg als minder belangrijk.
5. Het komt natuurlijk ook voor dat je iemand op je stand hebt lopen waar je niet van weet wie hij of zij is. Zorg dat je eerst weet wie je voor je hebt voordat je een hele presentatie aan iemand staat te geven die alleen maar een beetje rondloopt om folders, pennen en petjes te verzamelen. Dat zie je nogal eens gebeuren bij onervaren beursbemanningen. En ondertussen loopt net die belangrijk afspraak of prospect aan jouw stand voorbij.
6. Zorg er bovendien voor dat je een paar goed bedrukte foldertjes hebt die je aan iemand mee kan geven. Zet er in het kort op wat de sterke punten zijn van jouw product of service en wat het jouw bestaande klanten heeft opgeleverd om met jouw zaken te doen. Het is helemaal geweldig als je van jouw klanten een testimonial kan krijgen en hun verhaal met foto daar bij mag plaatsen. En natuurlijk staat er je speciale beurs aanbieding op die maar beperkt geldig is. Bijvoorbeeld tot een week na de beurs.
7. En als laatste wil ik je meegeven om goed uitgerust aan een beurs te beginnen en gedurende de beurs goed voor jezelf te zorgen.
Heel veel succes!